Nagyon remélem, hogy az a közönség, aki a blogomat olvassa tisztában van azzal, hogy mi a linkbuilding :-)
Amiről viszont úgy érzem írnom kell, az a linkbuilding célja és a linkek elemzése. Ezzel kapcsolatban ugyanis volt már nem egy szakmai vitám, és egyre több "SEO" cég van hazánkban, akinek a mennyiségi linkbuilding az egytlen tevékenysége.
Ezekre a cégekre még csak "nofollow" linket sem rakok ki, mert már a puszta megemlítésükkel is növelem a brandjüket :-) Azt hiszem könnyen rájuk lehet ismerni, elég elolvasni mit értenek "keresőoptimalizálás" alatt.
Linbuilding célja:
ROSSZ CÉLOK
- Abszolut értékben minél több link kihelyezése függetlenül a forrásoldal látogatottságától, tematikai relevanciától és a link vizuális elhelyezkedésétől.
- A legmagasabb GTPR oldalakról való linkszerzés.
HELYES CÉLOK
A weboldalam láthatóságának, megtalálhatóságának és látogatottságának növelése, a bizalom és brand növelése.
Milyen linkeket tudunk szerezni?
SITE-WIDE linkek
Többnyire a forrásoldal minden aloldalán (vagy egy bizonyos tematikai rész minden aloldalán) megjelennek. Ezeket a linkeket gyakran vásárolják (vagy cserélgetik) a PageRank növelése céljából. A site-wide linkeknek általában alacsony a vizuális priritásuk, többnyire a forrásoldal alján jelennek meg, ahol a felhasználóknak szinte láthatatlanok. Volt azonban példa arra, hogy egy tematikailag közel álló weboldalon vásároltak ilyen linket egy hónapra 20.000 Ft-ért, és ezbből 750.000 Ft bevételük lett - amin őszintén meglepődtem.
Katalógusokban szereplő linkek
A katalógusokban kihelyezett linkeknél gyakran érdemes a kiemelt megjelenésre előfizetni. Általános katalógusokból, amelyek említésre méltó látogatószámot hozhatnak a weboldalunkra, kevés van. Tematikailag releváns katalógusokba viszont érdemes bekerülni, az árukeresők, utazáskeresők, stb. szintén nagyon jó forgalmat generálhatnak.
Tartalomban szereplő linkek
Tartalomcserék, PR cikkek, linkek cikkek alatt - ezek hozzák a legjobban célzott látogatókat az erős tematikai relevancia miatt. A PR cikkeknél kihelyezett linkek már nem annyira kedveltek (bizalmatlanság).
Linkvásárlás
Ha már link vásárlás mellett döntünk, érdemes PPC alapon megegyezni. Gyakorta ez járhatatlan út, jobban szeretik a havidíjat bekérni. Ilyenkor is érdemes egy próbahónapban kiegyezni a linket kihelyező oldal gazdájával. A lehető legjobb megoldás az affiliate program keretein belül való link kihelyezés.
Ha már fizetünk egy linkért, vegyük figyelembe a linkből érkező látogatószámot, az időt, ameddig valószínűleg megjelenik a link az oldalon, és természetesen a bevételt, amit hozott/hoz.
Forrásoldalak keresése
A link kihelyezésével kapcsolatos érdekes oldalakat elsősorban keresőn keresztül taláhatunk: egy adott kulcsszóra jó pozíción szerepel, azaz az adott kulcsszóval erősen releváns a tartalma. Természetesen egy-egy oldalra véletlenül is rábukkanhatunk, ha érdekesnek találjuk a link kihelyezésével kapcsolatban, kíséreljük meg :-) Gondosan ügyeljük a tematikai azonosságra - hasonlóságra.
Mennyit érdemes kifizetni egy linkért?
Tulajdonképpen egy kulcsszóval dolgozunk (pl. autó - autók) ebben az esetben is. Első körben megnézem az árát AdWordsben (becsült átlagos CPC). Jelen esteben ez most 15 Ft. Ezt az árat szorzom a linkről bejövő látogatószámmal (becslés, pl. 50 látogató havonta). Az AdWords-ben tehát az 50 látogató 750 Ft-ba kerülne. Az ilyen linkért kifitzetett összeg ne lépje túl a kiszámolt összeg kétszeresét, azaz havi 1500 Ft-ért megéri megvenni.
Hogy mérjük a linkekből jövő látogatókat?
A lineket paramétezzük, és Google Analyticsben leolvassuk a forgalmat. Mérési pareméterek:
utm_source=domain, ahol a link szerepel
utm_medium=link
utm_campaign=kampány elnevezés (ez kihagyjató)
A link tehát így fog festeni:
http://www.autoportal.hu/autok/?utm_source=autok.hu&utm_medium=link
Google Analytics report:
A link látogatottsági adatait ezután a Traffic Sources » All Traffic Sources alatt megtaláljuk (keressük), pl. "autok.hu / link", vagy akár szűrhetünk a fizetett linkekre (Show: Medium és kiválasztjuk a "link" mediumot).
Tudom, hogy ez nem mindenkinek volt így érthető, akinek bővebb információra, segítségre van szüksége, írjon és segítek.
Mit érdemes figyelni?
- a linkből bejövő látogatószámot
- aktív linkek számát
- bevétel
természetesen sok mást is lehet, sőt ajánlott :-)
Jól dolgoztunk?
Nos ezt is megmérhetjük: a linkekből jövő látogatók száma/aktív linkek száma.
Minél magasabb számot kapunk, annál minőségibb linkjeink vannak, és ezzel is részben mérni tudjuk a linkbuilder hatékonyságát.