Ha figyelitek a történéseket a gazdasági válsággal kapcsolatban, valószínűleg észrevettétek azt a trendet, hogy a cégek nagy többsége a bevételek csökkenése miatt csökkenti a marketing költségeket. Nem aprópénzről beszélek, mintha a cégek azon versenyeznének, ki költ majd ezentúl kevesebbet. Több cég a marketing költségeket a harmadára csökkenti, néhány teljesen befagyasztja a válság idejére. Ennek kapcsán gondjaik lesznek a reklámügynökségeknek, a reklámbevételektől függő médiának, de például a kulturális- és sportesemények szervezői is gondokkal számolhatnak, mert az első jelölt az akasztófára tuti a szponzoring lesz.
Egy dolgot azonban nem értek - ha a cég mostantól csupán egyharmadát költi reklámra és ennek ellenére ugyanannyi terméket (szolgáltatást) tud eladni (notabene alacsonyabb vásárlási hajlandóság mellett a válság miatt), akkor több mint biztos, hogy a cég eddig a marketing költségének kétharmadát hasztalanul dobálta ki.
Vagy... ha a cégnek az egyharmad marketing költség miatt leesnek az eladásai, akkor egy ilyen drasztikus "spórolás" nagyon buta ötletnek hangzik. A minőségi marketing a legjobb eladó, és amikor az eladó több pénzt keres mint amennyibe kerül, akkor ki rúgna ki egy ilyen eladót?
Azt gondolom, hogy a marketing költségeket csökkentő cégek legnagyobb problémája abban rejlik, hogy halványlila fogalmuk sincs, mennyit keresnek a marketinggel. Az a cég, aki tisztában van ezzel, biztosan elsősorban azokba a területekbe fekteti be a pénzt, amelyek a hasznot hozzák - és így a válság kezelésére éppen a marketing költségek növelésében gondolkodik.
Az, hogy a cégek spórolni akarnak a marketing költségeken logikus, sok választási lehetőségük nincs: a bérek csökkentése szinte járhatatlan út, a termelési költségek egyenesen arányosak a gyártás nagyságával, és egyébként is folyamatosan ezeken próbálnak csökkenteni, és a többi kiadás szinte szóra sem érdemes.
De miért a költségeket vonják meg, ha a gond az értékesítéssel várható? Nem lenne jobb minden erőt bevetni az értékesítésbe? Mindenhol csak azt hallom, hogy a cégek mi mindenen spórolnak, de hallotta már valaki azt, hogy egy gég a gazdasági válság kezelésére új potenciális ügyfeleket keres?
De vissza a marketinghez - azt gondolom, hogy ez a gazdasági válság a marketing világába végre hozhat egy pici eszet is. A cégek végre abbahagyják azt a fényűző reklám versenyt és végre az ésszerűségre és a hatékonyságra öszpontosítanak majd. Nagyon szép, hogy egy tejgyár szponzorál egy drámai filmet, de ha ebből csak azt a hasznot élvezi, hogy a logója megjelenik fekete-fehérben a stáblista ötödik percében plusz két jegy a premier előtti vetítésre, akkor inkább adta volna a pénzt a beteg kutyák alapítványnak, a jótékonyság talán még többet is hoz a konyhára...
Nekünk, akik az internet marketinggel foglalkozunk ez akár segíthet is - a mi hatékonyságunk könnyen és jól mérhető, a kiadások az offline marketing kiadásokkal szemben szinte elenyészőek. És bár várható az, hogy a vásárlási hajlandóság csökken, várható az is, hogy az interneten vásárló emberek száma tovább növekszik - így bártan számolhatunk azzal, hogy az idei év nem lesz semmivel sem rosszabb, mint a tavalyi.
Ha a cégek a marketing költségek kétharmadát úgy akarják megspórolni, hogy azt az egyharmadot okosan befektetik az internetbe (legalábbis azok a cégek, ahol ennek van értelme), vagy más "target-oriented" propagációba, akkor végre a magyar cégeknél is megtapasztalhatjuk az okos üzleti gondolkodást, és ez a "marketing válság" tulajdonképpen csak visszatérés lesz az eredeti marketing gyökereihez és céljaihoz.
Marketing válság?
2009.01.30. 21:35 :: Monika F
3 komment
Címkék: marketing online marketing gazdasagi valsag marketing valsag
A bejegyzés trackback címe:
https://fmblog.blog.hu/api/trackback/id/tr36913229
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.01.30. 22:30:24
Nos igen. Valami ilyet gondoltam én is, október elején: onlinemarketing.blog.hu/2008/10/09/valsag_13
Monika F 2009.01.30. 22:53:44
Konrád: bár lelkes olvasód vagyok, ezt nem olvastam :-)
Remélem még sokan elgondolkodnak ezen. És bár mi, online marketingesek látjuk ezt, a nagy cégvezetőket nagyon nehéz meggyőzni.
Remélem még sokan elgondolkodnak ezen. És bár mi, online marketingesek látjuk ezt, a nagy cégvezetőket nagyon nehéz meggyőzni.
fingerbangs 2009.02.20. 21:40:18
ha az egesz vilagon -a valsag hatasara- csokken a fogyasztas, akkor meg tobb marketing koltessel a fizeteskeptelen vasarlok fogyasztani kezdenek? ez komoly?
vagy ez szimplan egy uzenet a hirdetoknek akik nem ertenek a realgazdasagi folyamatokhoz?
vagy ez szimplan egy uzenet a hirdetoknek akik nem ertenek a realgazdasagi folyamatokhoz?